Sunday 3 September 2017

Nærkontakt af 3. grad i Grødby

Sussi Bech og Frank Madsen fortsætter ufortrødent deres serie om en gruppe børn i Grødby, som kommer i nærkontakt med mystiske væsener fra rummet. Jeg har tidligere skrevet om første bind af serien, som er planlagt til ti bind. I dette indlæg skriver jeg om de næste fire bind, som fortsætter eventyrene i Grødby.

Ramasjang og æstetik i Grødby

Æstetisk og underholdningsmæssigt er serien af høj kvalitet. Kombinationen af tekst og billeder i noget, som ligger midt mellem en tegneserie og en illustreret historie, fungerer rigtigt fint. Tegningerne er friske og lækre at se på, og historien udvikles på udmærket vis, fuld af ramasjang, humor og spænding.

Jeg har læst alle bindene (til og med bind 5) sammen med min søn på ti, og heraf slutter jeg, at fortællingen rammer plet i denne aldersgruppe. Han gætter med på mysterierne, og bliver optaget af relationerne og konflikterne mellem børnene – og børnene og bøllerne – i Grødby.

For mit eget vedkommende er seriens største æstetiske appel helt klart formatet og konceptet. Det er en super lækker lille serie, med dejligt sensationelle forsider, som vækker minder om tidligere tiders omslag på saftige science fiction-magasiner.


Drama og nærkontakt

Historien i bind 2 til 5 akkumulerer gradvist mere drama, efterhånden som man begynder at ane, hvordan de mange mystiske hændelser i Grødby hænger sammen. Uden at sige for meget, kan man godt sige, at meget drejer sig om den mystiske og smukke pige Stella.

Hendes navn betyder selvfølgelig "stjerne" – og baggrunden for det hele er, som seriens titel mere end antyder, rummet. Børnene i serien er vilde med rumfart og efterhånden som plottet tyknes, får de mere og mere nærkontakt med objektet for deres lidenskab.

Raketklubber i Danmark

Hvert bind afsluttes med lidt fakta fra rumfartens historie, samt nogle ting man kan bygge, som har at
gøre med raketter, rumskibe og lignende. Hvor mange børn, der rent faktisk ender med at prøve at bygge disse ved jeg ikke. Ligeså kan man have sine tvivl om, hvor mange raketklubber, der rent faktisk etableres landet over.

Som jeg nævnte i mit første blogindlæg om serien, opfordrer Gustav og Raketbroderskabet faktisk til etableringen af raketklubber, som dem der fandtes rundt omkring i Europa i begyndelsen af forrige århundrede. Raketklubber som var en slags forudanelse om rumkapløbet i 1950erne og 1960erne mellem Sovjetunionen og USA.

Rumfartens gør-det-selv-helte

Jeg ved ikke hvor stor en appel en sådan raketklub har på nutidens børn. Min søn har i hvert fald ikke vist initiativ i denne retning, efter gennemlæsning af seriens foreløbige bind. Er der overhovedet et "marked" for sådan noget? Det skulle da lige være, hvis foretagender som fx den danske amatørraketforening Copenhagen Suborbitals, kunne fungere som "forbillede" for børn.

Jeg har ikke noget kendskab til, at det skulle være sådan pt. Men lykkes det nu en dag for disse folk at bygge en raket, og nå ud i rummet, kan det jo være gør-det-selv-ånden på rumområdet når selv børnene. Hvis det skulle ske, bliver det ikke kun nytårsaften, man skal holde øje med vildfarne raketter!


__________

Noter:
Man kan læse mere om bøgerne på eudor.dk/raket, som også indeholder tegninger til diverse byg-selv-raketter, et brædtspil om Grødby man kan downloade, og meget andet. 

No comments:

Post a Comment